matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Underbara klibbiga land

Kategori: Allmänt

Hej igen bloggen och ni svenska läsare!
 
De senaste dagarna har det varit otroligt varmt här i Kandy! Man går runt och är konstant klibbig vilket känns ganska ofräscht många gånger. Men jag klagar inte! Just nu är man väldigt tacksam att man har en dusch att komma hem till vilket inte är självklart för många andra. Och när man hör att de första minusgraderna har smugit sig på där hemma i Sverige så tänker jag tacksamt på dessa varmare grader. Dock kan man ju inte undgå att längta efter en svalkande pool när värmen är så påtagligt.. Men har vi tur kanske det blir ett dopp i sjön uppe i Nuwara Eliya:)
 
Förutom att det har varit varmt har jag även behandlat min första patient i akupunktur, vilket var både skrämmande men spännande!  Så kursen är nu avslutad och jag har fått mig ett fint litet skimmrande certificat som intygar att jag har klarat av denna prövning galant. Må erkänna att jag är lite stolt över mig själv ändå.
 
Imorgon bär det nog av till Nuwara Eliya! Varför jag skriver nog är för att det är den sista informationen vi fick. Det var i söndags, så det känns lite osäkert nu när vi inte har hört någonting mer. Man vet ju aldrig i det här landet liksom.. Väskorna är ändå packade så vi inte blir tagna på sängen imorgon om någon plöstligt skulle banka på dörren och säga att vi åker om 10 minuter. Det har ju hänt förut.
 
Jag ser verkligen fram emot att få komma till Nuwara Eliya faktiskt. Trots att många har försökt avskräcka oss med berättelser om det kallare klimatet så tror jag verkligen att det blir en upplevelse att få komma dit. Alla lankeser vi träffat säger att det är en sådan fantastikst vacker plats och om det nu stämmer måste det ungefär vara som att komma till himlen. Jag tycker nämligen att Fridsro och Kandy, där vi nu befinner oss, är en sådan bländande vacker plats att jag inte förstår hur jag ska kunna åka härifrån sen i februari. Den sprängande röda solnedgången som går ner över de blånande bergen tillsammans med djungelns alla ljud i bakgrunden är svårslagen alltså. Jag kommer definitivt tillbringa många fler solnedgångar uppe på taket till gamla sjukhuset här på Fridsro, det har verkligen blivit till mitt favoritställe. Igår var det en sådan fruktansvärt vacker solnedgång så man nästan ville gåta (Okej där överdrev jag men den va sjukt vackert!). Gav mig själv en liten smäll på käften när jag insåg att jag hade glömt kameran på rummet.. Men som Jasmine sa: " det kommer komma massvis med fler sådana där solnedgångar innan vi ska hem", och det är jag glad för!
 
Måste även ge ett beröm till den mat som vi har fått lagad till oss den här veckan. Den är så otroligt god! Jag som trodde att man möjligtvis skulle gå ner i vikt de här 5 månaderna, men om det fortsätter såhär kommer nog både jag och Jasmine komma hem ganska gödda och runda. Min enda upplevelser med stark mat skedde dock igår, när jag av misstag åt en hel chili istället för vad jag trodde var en ärtskida. Det kan man kalla om brännande mun!
Men förutom den lilla incidenten så har maten som sagt varit väldigt behagande till både smak och starkhet. Dock beror det nog till största delen på de 5 amerikanerna som har bott här de senaste dagarna. Kocken lagar nog då till väldigt extra varierande och betydligt less spicy food. Men inte mig emot! Jag är nöjd bara jag får smaka på all denna saftiga annanas som vi blir serverade varje dag. Wounderful, as the americans would have said it
 
Nu blir det packa lite mer innan det är dags för sängen. Solen går ju ner 18.30 här, så efter det är det kolmörkt ute och man har inget annat väl än att gå in tll sitt rum och lägga sig. Eller blogga. Ungefär. Men sen så går ju alla här upp klockan 4-5 på morgonen också, så inte undra på att man lägger sig så tidigt! Så, guds frid vare med dig, eller aybovan, som vi säger här!
 
 
Jag som försökskanin när Jasmine skulle nåla mig.
 
Mitt fina certificat
 
Laxmy tog med oss till The Tooth Temple i Kandy. Tyvärr såg vi ingen tand men däremot en massa Buddah!
 
 
Bokkawala
 
 
 Den underbara utsikten

Kommentarer


Kommentera inlägget här: