matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Så går flyttlasset igen

Kategori: Allmänt

Så är vi ännu en gång i full färd att packa våra väskor. Denna gång går flyttlasset till Bokkawala och barnhemmet Fridsro där vi ska spendera vår sista tid här på Sri Lanka och som praktikanter.

Just nu känns det ganska bra att röra på sig för att uppleva någonting nytt, trots att vi har stortrivts här i Kandy. Jag tror det är de senaste 2 veckorna av ledighet som gjort oss smått rastlösa så nu vill vi sätta igång arbetet som praktikanter igen. Vi kom ju faktiskt inte hit för att ha ledigt så en flytt i det här laget känns som en behövlig förnying och som en välkomnande frisk fläkt!

De senaste dagarna av "ingenting att göra" har fört med sig en konstig känsla i kroppen som jag tror folk kallar för hemlängtan. Jag kanske är dum som säger detta men jag tror faktiskt inte att jag har upplevt det tidigare. Önskan att vara hemma istället för någon annanstans.

 Men jag skyller dessa känslor på två saker. Dels att vi som sagt inte har haft någonting att göra på snart 2 hela veckor (!) men sen också att det just nu är en sådan mysig tid där hemma. Man ser bilder på all denna snö, på kompisar som har julmys med pepparkakor och glögg (jag som knappt är så förtjust i varken pepparkakor eller glögg!) eller bilder på massa smarrigt julbak och mysiga juldekorationer. Man blir helt enkelt lite avundsjuk på allt det där vanliga myset som man vet att man inte kommer få uppleva i år.

Som sagt så har jag inte dessa känslor tidigare och jag tror absolut inte att det är någonting långvarigt. Så fort vi kommer till barnhemmet och sätts i arbete så kommer jag nog Sverige verka sådär avlägset igen. Och om jag väl tänker efter så skulle jag nog inte uppskatta snön och kylan ändå. Jag hatar ju egentligen att frysa och längtar alltid iväg till varmare platser så fort långkalsongerna måste tas fram ur byrålådan. Jag är ju trots allt där jag vill vara och att komma iväg som praktikant till Sri Lanka har jag ju drömt om så länge! Så hemlängtan, släng dig i väggen! För nu ska jag njuta järnet av dessa två månader som är kvar och verkligen suga åt mig varje litet intryck och minne. Så att jag sen när jag plumsar runt där i snön hemma i Sverige kan minnas tillbaka till de varma och härliga promenaderna i Sri Lanka och förmodligen önska mig tillbaka.. Önskan att vara någon annanstans än hemma.  

Lägger upp en bild på mitt fina hus hemma i Edsbyn som jag vet just nu är alldeles julmysigt. Fortsätt kämpa på med snöskotningen mamma, du gör ett superbra jobb!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: