matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Ett annorlunda år!

Kategori: Allmänt

Efter ett välbehövligt juluppehåll från bloggen så är den nu igång igen.
 
Mycket har hänt här borta i Sri Lanka och på Fridsro. Under julveckan var här fullt hus då både personal från Fridsros alla verksamhetsområden och de äldre, utflugna barnhemsbarnen strömmade till och avlöste varandra under en 3 dagars period.
 
Julprogrammet började redan klockan 11 på förmiddagen den 24:e där jag både läste bibelvers, sjöng och spelade gitarr tillsammans med Jasmine och även medverkade i en mycket vacker juldans. Efter programmet bjöds det på en riktigt ordentlig julbuffé för alla de 150 gästerna innan man runt 3 tiden sadlade om för det efterlängtade ”tea partyt”. Där dök tomten upp med dunder och brak (bokstavligtalat då man samtidigt smällde smällare och skrämde barnen, inklusive mig till döds) och sen delade den ovanligt vita tomten ut presenter till alla barnen innan kvällen avslutades med sötsaker och lite mingel. Det blev helt enkelt ett väldigt annorlunda men fint julfirande detta år och glädjen hos de små barnen en dag som denna är verkligen svårt att ta miste på.
 
Efter jul så kommer nyår, och det nya året invigdes även det på ett lite annorlunda sätt än vad jag annars är van vid. Här har de kristna en tradition att inviga det nya året med en midnattsmässa i kyrkan som börjar runt 22 snåret och avslutas lagom till 12-slaget. Om man har tur det vill säga. Ryktet sade oss att vissa mässor kunde hålla på hela natten och det utan uppehåll för att uppmärksamma att klockan faktiskt hade slagit över 12 och ett nytt år hade tagit vid. Vi var dock lyckliga nog att närvara vid en mässa där faktiskt 12-slaget var av betydelse, någonting som jag då insåg är en viktigt principsak i "mitt" nyårsfirande.
 
 Vi spenderade hela nyårsaftonsdagen i Kandy tillsammans med hela goa gänget från kören hemma hos en av tjejerna. Det blev både filmtittande, lekar, god mat och en gudomligt god efterrätt i form av ananaspaj innan det byttes om till finkläder för att lagom till klockan 22 bege oss till Light House Church för midnattsmässan. Det blev ett lite sömnigt, 3 språkigt men fint gudstjänstfirande. Klockan 00.00 smälldes det smällare och några fåtal raketer som i svenska mått må vara väldigt mesiga då de knappt orkade upp i luften innan de smälde. Det blev därför detta år en ovanligt mörk nyårshimmel som man betraktade till ljudet av alla dessa smällare. Därefter blev det ett stort kramkalas med hela kyrkan och man bjöd på te och milkrice. Som sagt, starten på år 2013 blev något annorlunda jämfört med tidigare år men det var trots allt två trötta men nöjda tjejer som somnade morgonen den 1:a Januari.
 
Nu är vi tillbaka på Fridsro och har börjat komma in i gängorna igen efter en kortare semester tillsammans med Jasmines föräldrar och bror som kom och förgyllde hela julveckan och nyårsveckan. Ett stort tack vill jag ge till Jasmines mamma som likt julens ängel sände mig den finaste gåvan av alla denna jul, lussebullarna! (förutom Jesus dvs). Tack ska du ha Roswita! Ett tack vill jag även skänka till mina föräldrar som lånade ut mig denna jul. Det har varit oerhört lärorikt och roligt men jag ser redan fram emot en svensk jul hemma i vintriga Edsbyn detta år! Guds välsignelse önskar jag er alla! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: