matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

En riktigt bonde och härligt regn

Kategori: Allmänt

Igår var det Söndag och kyrkbesöket som vi hade planerat uteblev. Istället spenderades förmiddagen till att äta gröt (till Jasmines stoooora förtjusning), ta en ljuvlig morgonpromenad bland teplantagen för att sedan njuta av solen som bokstavligt talat har lyst med sin frånvaro på länge. Tyvärr hade jag på denna korta tid som regnperioden varat glömt hur stark solen är här i Sri Lanka, så efter en timmes läsning ute i det fria hade jag en mycket snygg och odiskret t-shirt bränna. Första gången i mitt liv som jag faktiskt kan uppvisa en riktig bonnbränna! Charmigt..
 
Lunchen fick bli inne i "town" på en väldigt trevlig restaurang med något mindre trevliga gäster. Men trots mycket skrik, klagomål och arga blickar från övriga gäster så hade jag och Jasmine en trevlig stund där vi satt och avnjöt vår Indiska lunch. Tyckte mest synd om dessa stackars servitörer som fick springa likt gaseller fram och tillbaka till de arga asiatiska kvinnornas bord där ingenting i världen verkade göra dem nöjda. Hur som helst var jag och Jasmine väldigt nöjda med vår måltid och efter noga övervägande bestämde vi oss för att prova helkroppsmassagen som vi hade sett reklam för lite längre ner längst vägen. En erfarenhet i sig själv skulle man kunna säga! Detaljerna utelämnar jag, men för er som vill veta mer finns det här nedan ett kommentarfält där ni kan höra av er för vidare information.
 
Trots att vi otaliga gånger har lärt oss att regnet i detta land ofta kommer på eftermiddagen, och då ofta i väldigt intensiva skurar som slutar lika tvärt som de börjar, så lyckades vi såklart tajma in den mest intensiva skuren till vår hemfärd. Man kunde praktiskt taget höra hur regnet likt en bisvärm dundrade fram och jag tror det gick ungefär 2 minuter på cykeln innan vi båda var totalt genomblöta. Vi kunde lika gärna ha lagt oss i en vattenpöl för att hålla oss torrare. Men nog roade vi de lankeserna vi mötte som alla var smarta nog att ta med sig sina paraplyer. Även jag var ganska road av situationen, det är ju inte varje dag man cyklar i ett monsunregn liksom..
 
Idag, måndag, har vi inte riktigt följt vårt schema då vi fick hjälpa Faith med lite bilder på barnen med mera. Vi har även skrattat likt aldrig förr då vi med våra regnjackor nästan lyckades skrämma barnen till döds. Hihi. Det slutade dock bra, och vi fick oss alla ett gott skratt. Nu blir det att avsluta dagens arbete för att bege oss in till town för lite införskaffning av vissa förnödenheter. Hejdå! 
 
På morgonpromenad, hundra meter från vårt hem kommer vi till denna lilla by
 
 Hundra meter åt andra hållet ligger det här
 
Blöta tjejer
Jasmine bland frukterna

Kommentarer


Kommentera inlägget här: