matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Tumultet utbryter...

Kategori: Allmänt

Idag har känts som en lång dag. Kanske för att vi klev upp halv 6 imorse. Sen så har vi även gjort mycket och därav känns nog tiden längre än vad den brukar.
 
Dagen började med att jag fick hjälpa småtjejerna att göra sig iordning inför skolan. Så när jag klev innanför dörren till huset Esther som det så fint heter blev det plötsligt väldigt svårt för dessa fnissiga tjejer få i sig någon mat. Så pass att deras skötare fick snabba på deras takt om de skulle bli färdiga någon gång. Efter frukost var det dags att inträda min roll som "care taker" och jag fick i uppgift att hjälpa dem på med deras skoluniformer, kamma och sätta upp deras hår och som avslutning fick jag en kräm och puder i handen som jag skulle använda... Men till vad? Det fick jag inga instruktioner om så tillslut fick jag tjuvkika på den lite äldre tjejen som flitigt hjälpte sina små systrar och detta skulle alltså användas till att smörja in barnen på kroppen och i ansiktet. Aha. Har aldrig tidigare varit med om att man använder babypuder i ansiktet, men förmodligen fungerar det lika bra som Mary Kay eller Rosenserien för dessa ungar såg då så fina ut så. Kanske ska prova det Maja? 
 
Barnen begav sig sedan iväg till skolbussen och efter det tog jag och Jasmine en liten nap på ca 2 timmar! haha. Säger ju det, vi sover likt aldrig förr! Måste vara någonting i luften.. 
Så efter tuppluren och lunchen blev det en snabb promenad runt området innan skolbarnen kom hem igen vid 2 tiden och jag gick tillbaka till huset Esther.
 
Denna gång var det matdags som stod på schemat och maken till tystare barn vid ett matbord har jag aldrig varit med om. Det kan man säga är att ha pli på sina ungar! Sedan var det städning, sortering av tvätt, vikning av tvätt, putsning av skor och läxläsning som gällde för barnen. Jag gjorde ett tappert försök att hjälpa barnen med deras läxor, men viss problematik uppstod när hälten av läxorna var på singales. Ett annat problem var också att jag helt plötsligt blev omåttligt populär. Alla tjejerna ville att jag skulle sitta bredvid dem och göra läxan, men att sitta bredvid 10 pers samtidigt är ju i praktiken ganska osmidigt. Så viss rivalitet uppstod där bland tjejerna och den ena knuffen efter den andra ledde tillslut att ett smått tumult uppstod och några fick sig en och annan smocka. Dock räddade jag upp situationen genom att efter ett tag avlägsna mig eftersom jag och Jasmine skulle ta en promenad med Laxmy in till Bokkawala och köpa lite frukt och annat smått och gott. 3 mangofrukter, 3 avokados och 5 andra frukter som jag inte kan namnet på kom vi tillslut hem med, allt till priset av 8 spänn!
 
Kvällen ägnades åt att smacka i sig några av dessa frukter ute i kvällsmörkret, med syssor och andra djuriska ljud svagt i bakgrunden. Sedan blev det några varv med löparskorna (eller snarare ett med väldigt många hopp och atletiska rörelser)  runt "rondellen" här utanför för att springa av oss all enegri. Vi passade på när det var bäcksvart ute och hoppades att inga ormar skulle ligga där på vägen. Men efter några skutt, hopp och ljud som tydligen inte var så diskreta som vi hoppades på så började några killar komma ut och kolla på vad vi gjorde, så då blev det inte så roligt längre så vi gick in igen.  
 
Imorgon blir det upp i ottan igen för att på nytt kamma små mörka lockar, knyta slipsknutar och knäppa små vita klänningar innan barnen går till skolan. Därför blir det nu sova. See ya!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: