matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

På plats i Sri Lanka!

Kategori: Allmänt

Då är vi på plats! Och vi lever! Allt har faktiskt gått som på räls kan man säga. Flyget, all packning kom med, det var någon som stod där med en namnskylt på flygplatsen och efter en facinerande med dock slumrig och aningen kall biltur kom vi säkert fram till Fridsro. (Dom trodde nog att vi svenskar älskade kyla och blåste därför på fullt med ACn) Så nu ligger vi här i en varsin säng och skriver våra första blogginlägg från Sri Lanka. Vi har ju i och för sig redan varit här i ett dygn nu, men pga lite strul med internet igårkväll har uppdateringen inte skett förrän nu.
 
Så vad ska jag börja med? Det är varmt här. Och fuktigt. Mitt hår ser därför inte så smickrande ut just nu. Ca 28-29 grader tror jag temperaturen har legat på de här dagarna, även om vi mestadels gick som i en dimma igår och varken kände in eller ut.. Jasmine och jag delar ett rum i huvudbyggnaden och har egen toalett och dusch, så just nu bor vi som kungar. Dock fick vi reda på igår när vi kom att vi inte skulle stanna här på barnhemmet så länge, utan om ca en vecka åker vi till Nuwara Eliya och blir där i ca 1,5 månad för att hjälpta till med förskoleverksamheten som de har där. Och när man talar med människorna här blir det nog till att räkna med tjocktröjan. Woho. Jag som hade sett fram emot att slippa höstkylan i Sverige, haha.
 
Dock så är det inte så farligt som de låter. Skulle solen vara framme blir det nog likt en vacker sommardag. Känns faktiskt bra med denna variation och jag måste säga att jag är överraskad över den seriösa planering som vår handledare ändå tycks ha ägnat sig åt. När man har talat med personer från Sverige har det snarare låtit som planering knappast finns i dessa människors ordförråd, så klart pluspoäng där! Därför ser "planeringen" ut som så att vi först kommer vara 1,5 månad i Nuwara Eliya, 1 månad i Kandy med CBR projektet och restrerande tid här på barnhemmet. Låter som en bra planering för mig! Och någonstans där emellan ska vi även hinna med någon tur till Colombo, Jaffna, åka ut med hälsokliniken och mycket mer.. Så nog tror jag vi håller oss sysselsatta!
 
Förutom allt det praktiska som jag nu rabblat upp så har vi hunnit med lite mer roliga upplevelser. Det första vi såg igår när vi åkte i bilen var två elefanter lastade på en lastbil; Jasmine har på 24 timmar hunnit spilla ut en hel schampoflaska, en hel kokosnöt fylld med saft och översvämmat en toalettstol; vi har burit en get och ikväll såg jag min första kackerlacka. Som en helt vanlig dag i djungeln helt enkelt..
 
Men nu blir det till att sova för imorgon blir det upp 05.30 för att hjälpa barnen att göra sig iordning inför skolan.. Alltså om 5 timmar. Hm, det känns. Tur vi hann sova i 2 timmar medan vi väntade på vårt handledarmöte idag då, så kanske man har tagit igen det lite.. Så godnatt med er alla! Bilder kommer senare :)

Kommentarer

  • Carolina säger:

    Åh, vad skönt att höra att allt är bra :) vi ska boka i veckan tror jag. Kommer följa dig här på bloggen. Puss

    Svar: Ja boka i veckan! Så har jag någonting mer att se fram emot :D Hör av er när ni har bokat så jag vet! :) puss
    Matilda Häggblom

    2012-09-11 | 22:04:39

Kommentera inlägget här: