matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Nuwara Eliya

Kategori: Allmänt

Hej!
 
Mycket har hänt sen jag skrev senast och jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Kan ju börja med att meddela att vi nu befinner oss i Nuwara Eliya, teplockarnas hemland och mekkat för alla oss som älskar te. Här är det bara teplantage så långt ögat når och otroligt vackert!  Fast på ett helt annat sätt än i Kandy och Bokkawala. Där växte djungeln vilt och frodande medan de mer strukturernade tebuskarna här öppnar upp till en helt annan vy och breder ut sig likt en mjuk grön matta över kullarna. Så än så länge har jag inte kommit i underfund med vad jag tycker är vackrast..  
 
 
Klimatet är också helt annorlunda, vilket vi blev förvarnade om och även fick erfara den första kvällen. Efter att ha anlänt när solen fortfarande smekte skönt och man äntligen kunde vistas i solen utan att svettas så kom lite regn framåt kvällen och därmed även kylan! Och nog blev det en liten chock för kroppen efter att varit beroende av fläktar i två veckor för att inte svettas för mycket. Helt plötsligt var det kallt som i Sverige och det jobbigaste var att det nästan var kallare i huset. Så första natten blev det till att sova med ullunderställ och raggsockor! Tackar min far för att jag var så klok och packade ner det. Dock har de senaste två kvällarna inte alls varit lika kalla, men raggsockorna får ändå ligga på betryggande avstånd.   
 
Jag och Jasmine bor tillsammans i ett litet grönt hus med två rum och kök som ligger omgärdat av massor av grönskasodlingar och vackra blommor. Vi har även vår alldeles egna kock! haha. Kändes jättekonstigt till en början då man som svensk är van vid att ta hand om sig själv och jag tycker fortfarande att det känns lite smått besvärande att det finns en person som är där för att koka ens tevatten. Men antar att det helt enkelt är att gilla läget då de har ansträngt sig så mycket för våran skull och för att vi ska ha det så bra som möjligt. Måste ge beröm till vår alldeles egna fixarkille som är ansvarig för oss. Han fixar allt! Nästan så det går till överdrift ibland kan man tycka, speciellet när han erbjuder sig att fixa fram en frukt som det inte ens är säsong för, bara för att jag sa att jag tyckte den var god. Haha.
 
 
 
Anledningen till att vi är i Nuwara Eliya är för att fridsro för ca 2 månader sen tog över en verksamhet här som heter CINDA (children-in-need development association) där man bedriver förskola/daycare/skola för "drop outs"/mm för teplockarnas barn. Vi har redan fått besöka 3 olika förskolor som man driver i området och vi bor på samma område som CINDAs huvudkontor och förskola ligger. Det är även på deras kontor som jag nu sitter och skriver detta inlägg eftersom vi själva inte har wifi i huset. Ni får därför hålla till godo med uppdateringen under den här månaden.
 
Det är väldigt facinerande att se det arbete som drivs här men man ser då också vad stort behovet är på verksamheter likt dessa! De två förskolor vi besökte hade över 90 barn som var hos dem dagligen, men jag skulle gissa på att byggnaden de höll till i inte va större än 60 m2. Ett alltså mycket stort behov av fler och större lokaler men tyvärr har CINDA inte tillräckliga resurser för att klara detta än. Dock är det någonting man jobbar på och hoppas kunna satsa på i framtiden.
  
 
 
Vi har även hyrt en varsin cykel för vår tid här i Nuwara Eliya. Så det har redan hunnits med två stycken cykelturer runt sjön här och ner till "town". Känns ungefär som att cykla runt ullungen, det är ganska snabbt gjort om man säger så. Dock stöter man på vissa djur och kreatur som man vanligtvis kanske inte skulle patrullera efter 301:an hemma. Ett annat problem är ju också det här med vänstertrafiken. Men vi har triumfkortet "dum turist" att ta till när vi vinglar över på fel sida då och då.. 
 
Idag tog vi en cykeltur till teplantagen. Eller ja, vi är ju omringad av dem i och för sig, men till några plantage längre bort. Otroligt fin utsikt och vi fick några fina turistiska bilder. Great day.
 
Nu har klockan runnit iväg och jag måste avsluta. Vi får se när uppdateringen sker nästa gång!
Ha en trevlig helg, och god natt till er alla!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Olivia säger:

    Määäh jag dör!!! Teparadis?! Plocka lite för mig! Åh vad jag saknar dig Matilda <3

    Svar: None
    Matilda Häggblom

    2012-09-30 | 22:23:17
    Bloggadress: http://olivialundin.blopgspot.com

Kommentera inlägget här: