matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Introduction Sri Lanka

Kategori: Allmänt

Min blogg har återuppstått! Endast för syftet att beskriva min vardag där jag nu befinner mig, på den otroligt vackra ön Sri Lanka! Här kommer jag spendera det kommande 5 månaderna tillsammans med Jasmine, min resekompis och nyfunna vän. Vad som kommer ske på vägen av dessa månaders praktik i ett land som håller på och återhämtar sig efter ett brutalt inbördeskrig vet varken jag eller Jasmine än. Det visar sig helt enkelt. Det enda jag vet är att det kommer bli några grymt spännande och upplevelserika månader och förhoppningen är att komma hem många erfarneheter rikare, kanske aning klokare på livet, mer tacksam till en varm dusch och med några grymt fina minnen som jag för alltid kommer bära med mig.
 
Och med risk att detta första inlägg kan bli långt och att några redan har slutat läsa så tänkte jag bara ge en liten kort bakgrundshistoria för er som inte vet vad det är jag har gett mig ut på. Jag har alltså blivit utskickad via organisationen PMU (Pingst Missionens Utvecklingssamarbete) som praktikant för att praktisera för Fridsro i Sri Lanka. Fridsro är en organisation som dels driver ett barnhem; dels har olika projekt ute i landet så som CBR (Community Based Rehabilitation) där man arbetar med handikappade, CFC (Child- friendly communities) som arbetar för att stärka familjernas möjlighet att själva ta hand om barn som annars blir placerad på barnehem och övriga projekt så som att stärka demokratin mm. Fridsro jobbar även med katastrofhjälp på olika vis, men allt detta går att läsa om på www.fridsro.org.
 
Så vad är då min del i detta? Först och främst har jag alltså blivit utskickade som praktikant för att ta del av hela organisationens arbete för att förhoppningsvis lära mig någonting vettigt av detta. Få ökad kulturförståelse, bättre insikt i arbetet, ökat engagemang för mission/bistånd men framförallt komma till insikt och förändra mina perspektiv. Självklart kommer jag även att själv hjälpta till och delta vid de olika projekten på bästa sätt. Men vad det är och hur det går till kommer ni få läsa om i framtida inlägg! Så, detta var en liten introduktion till vad som komma skall. Nu väntar Sri Lanka! Woho

Kommentarer


Kommentera inlägget här: