matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

En bra helg!

Kategori: Allmänt

Hej du sena söndagskväll.
 
Helgen i landet långt borta har varit bra! Men som vi trodde så blev resan till Nuwara Eliya uppskjuten och är nu beräknad att avgå någongång i början på veckan istället. Och när de säger måndag/tisdag så skulle vi gissa på att det blir någongång under onsdagen ungefär.. Men jag är inte bitter!
 
Tvärtom har det varit skönt att haft helgen ledig till att bara ta det lugnt och skönt här på Fridsro istället. Igår, lördag, gick förmiddagen åt till att inspektera amerikanskornas tillfälliga klinik för akupunktur som de satte upp för personal och barn här på barnhemmet. Blev några hjärtskärande klagoskrik från några av barnen medan andra var superduktiga och knappt gav ifrån sig ett ljud när de fick nålar i både ben, armar, öron och nacke. Imponerande!
 
Eftermiddagen blev till att ta igen all den fruktansvärda mängd energi som man förlorat under de 5 första timmarna på dygnet (höhö) och jag tror "powernapen" jag skulle ta varade i över 1 och 1/2  timme. Så kan det gå..Sedan blev det till att försöka få fart på skallen igen och vi gick runt och inspekterade området och sysselsatte oss själva med både det ena och det andra. Insåg att vi var väldigt sugna på dessa gudomligt goda pannkakor som vi hade fått serverade till oss en vecka tidigare och vi bestämde oss därför att ta reda på hur man tillagar denna goda lankesiska dessert. En kvinna och några äldre tjejer blev utsatta för våra många och kluriga frågor och strax hade vi även fått med oss tre frivilliga att följa med oss och införskaffa de magiska ingridienserna. En färsk kokosnöt, ägg, socker, mjöl, vatten och någon saffransliknande krydda var allt som krävdes, kanon!
 
Efter en snabb promenad runt hörnet så hade vi ingridienserna i vår hand och pannkaksbaket kunde starta! Lärde mig hur man gröper ut en kokosnöt och gör hemmagjorda kokosflingor (jag måste köpa med mig en sån mackapär med mig hem!) och vi kom också till insikt om några av de regler som finns här på barnhemmet... Det kan inte alltid vara så lätt att växa upp här och inte ha den friheten som jag ser som självklar. Man inser då att man faktiskt har det väldigt bra hemma i Sverige.
 
Pannkakorna blev i varje fall supergoda och magen mådde fortfarande bra när jag vaknade imorse. Dock mådde vår toalett lite dåligare och hade "sagt upp sig", som Jasmines mamma skulle ha sagt. Så nu har vi en toalett som inte går att spoa och som desutom luktar blöja, så det är väl det mindre trevliga som hänt. Men trots det vill jag inte vara den som klagar,då jag ändå är tacksam att det faktiskt är en helt vanlig toalett vi har och inte ett hål i marken som det kan vara för vissa andra. Tänker på er dusch i Indien Noomi, Emelie,Annika och Charlotte!
 
Så förutom den lilla toalettincidenten som säkert är lagad tills imorgon så har söndagen varit mycket fin! Den startade med gudstjänst ute i kapellet här på Fridsro och följdes sedan av en tur in till Kandy där det blev en fin lunch med laxmy, införskaffning av tyg till våra Sarees och sedan även en liten gitarr till mig själv! Har insett att en gitarr kan vara ett väldigt bra verktyg om man någon gång blir uttråkad, måste underhålla barnen eller helt enkelt vill ta en stund för sig själv. Så mycket nöjd med mina inköp idag! Förmodligen kommer bilder på våra sarees sen när vi har sytt upp dem, för själva sareen som man köper är princip bara 5 meter tyg. 
 
Nu blir det sömn för min del, så hoppas vi på att toalettproblemet är löst tills imorgon! Godnatt med er alla, Subaratriak!
 
  
 
 
 
Underbara små gula pannkakor!
 
Premiäråkning med lokalbussen! Var ju också en upplevelse kan man säga..

Kommentarer

  • Annika Boström säger:

    Haha, vår dusch, ja! Men den är faktiskt inte så tokig:) Blir väl värre i vinterkylan..

    2012-09-24 | 14:07:20
  • Annika Boström säger:

    Haha, vår dusch, ja! Men den är faktiskt inte så tokig:) Blir väl värre i vinterkylan, kan tänkas...

    2012-09-24 | 14:09:05

Kommentera inlägget här: