matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Akupunktur för hela slanten

Kategori: Allmänt

Idag har varit en minst sagt intressant och spännande dag. Jag har nämligen fått prova på akupunktur för första gången i mitt liv, och i vänsterörat dessutom! Mm ja vet, det låter jättekonstigt men det är sant. Egentligen skulle vi ju, enligt den första planeringen vi fick, vara på väg till Nuwara Eliya i detta nu. Men inte så oväntat så sker det som sagt ganska ofta förändringar i detta land, och det med ganska tvära kast. Inte mig emot, tvärtom tycker jag nog att det är ganska roligt med denna omväxlande och lite oförutsägbara livsstil..
 
Så istället för att spendera veckan i te-älskarnas mekka kommer vi istället att delta i en kurs om akupunktur i 4 dagar. Haha. Det är ju lite komiskt. Lilla jag bland dessa legitimerade sjukgymnaster och doktorer. Man känner ju sig ganska bortkommen. Men jag är glad för möjligheten och det är faktiskt väldigt intressant och framförallt allt är det en ny erfarnehet!
 
Idag var första dagen på kursen och jag lärde mig om örats anatomi. Måste säga att jag ändå klarade mig hyfsat bra med tanke på att de andra som var där redan behärskade de flesta medicinska termerna som jag tyckte var rena grekiskan. Imorgon ska vi sedan gå in på de olika punkterna som finns i örat där vi sen ska placera nålen, och sen ska vi även få praktisera med nålar på varandra och sen tillslut på riktiga patienter (!!!). Arrrhgh. Ni kan ju bara förstå att jag är aningen nervös för det. Sticka in nålar i folks öron liksom, bara sådär. Men aja, jag lär ju inte döda någon..
 
Att all kommunication och samtal förs på engelska kan man ju ibland tycka är besvärande. Men trots att jag idag hade lite svårigheter att hänga med i den medicinska världens alla termer, som desutom sas på engelska, så tycker jag inte alls att språket har varit något större hinder hittills. Alla här i Sri Lanka är väldigt duktiga på att prata engelska och den enda gången man känner sig begränsad är när man umgås med de mindre barnen. Där är det Singhala som gäller och vi försöker så gott det går att lära oss några fraser på detta främmande språk. Annars har jag och Jasmine kommit till ett stadium där vi nu pratar engelska med varandra även om det inte alla gånger är andra som är i närheten. Det måste väl ändå vara ett bra tecken?
 
Jag tänker på er där hemma, men trots att du gärna vill det mamma så har jag tyvärr inte hemlängtan. Inte än.. Nu blir det att sova, för imorgon väntar en ny dag med nya utmaningar! Good night


Kommentarer


Kommentera inlägget här: