matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

24 timmar senare..

Kategori: Allmänt

Då var det redan dags för ett nytt blogginlägg. Tänker att jag måste passa på nu medan vi har internet eftersom jag inte vet när vi får möjligheten igen 24att sitta en längre tid här på kontoret. Som jag berättade tidigare har vi alltså inget eget internet i vårt lilla hus och måste därför snylta på kontorets wifi när vi får tid. Som tur är jobbar det en liten ängel här som även bär det vackra namnet Faith och hon lånar gärna ut nycklarna till oss så vi kan hålla lite kontakt med er där hemma.

Faith är även föreståndare här på CINDA och jag är verkligen otroligt glad att en sådan fin människa jobbar här och tar hand om oss. I övrigt är alla människor här väldigt tillmötesgående och trevliga och efter redan en dag blev vi hembjuden till syläraren som jobbar här, så på söndag ska vi dit på middag tillsammans med vår ”fixarkille”. Ni får ha hänsyn med mitt minne på namn, men även om jag skulle minnas deras namn är det en hel gåta att lista ut hur de stavas och därav kommer ni få höra mer av dessa vackra smeknamn även i fortsättningen.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite mer om vad det är vi egentligen gör här. Tanken är alltså att vi ska se CINDAs olika förskolor och på bästa sätt medverka eller hjälpa till i deras arbete. Så de tre första dagarna som vi har varit här har vi mest sett oss omkring, medverkat lite i barnens olika aktiviteter men framförallt ”fått in känslan” för hur verksamheten bedrivs. Men idag var första dagen som vi var ansvarig för en liten undervisning i engelska för de något äldre barnen som går här på någonting som kallas för ”Informal Education”. Dessa är alltså barn som av någon anledning hoppat av skolan och nu är här för att få undervisning i olika grundämnen eller för att lära sig olika hantverk- och sytekniker. Så det var för en trogen skara på 7 elever som vi idag hade engelskalektion för och jag måste säga att det gick över förväntan! De verkade gilla vår lilla undervisning som skedde med hjälp av lite fantasi, memory och enkla fraser på engelska. Måste dock säga att jag aldrig har känt mig så duktig i engelska som då och ett tag kändes ett framtida yrke inom den engelskspråkiga lärarlinjen inte så omöjligt. Haha. Men som gengäld för vårt engagemang fick vi lära oss en speciell broderiteknik av syläraren, så nu sitter vi flitigt och syr såhär på kvällskvisten.

 

Jag har även hjälpt till lite med att ta kort på några av barnen på de olika förskolorna för registrering. Eftersom detta är en relativ ny verksamhet för Fridsro vill man ha ett register på alla barn som det berör, vilket även inkluderar bilder på alla 400 barn. Det mesta av jobbet är redan gjort, men som så ofta så är det alltid några barn som trillar bort och det är dessa barn som jag nu fått hjälpta till att agera fotograf åt. Måste säga att jag är mycket nöjd med min iphone 4s i fotograferingssyfte!

Vi kommer nästa vecka även få undervisa i lite engelska även för de mindre barnen, vilket känns som ett svårare uppdrag då språket ställer till det en aning då ingen av oss kan ett ord tamil. Men får vi bara en lärare som hjälper oss att översätta ska nog det gå vägen det med.

Förövrigt så är allt bra. Maten som kocken lagar är underbart god, men trots det kan man inte låta bli att längta efter någonting riktigt svenskt ibland bland all denna mängd av ris och curry. En nybakad jordgubb- och rabarberpaj med vaniljsås kanske? Eller en helt vanlig lasagne med en god sallad till? Mmm för svensk kladdkaka alltså.. Nej nu får jag sluta innan jag förgår. Tur det är middag snart och att vi köpte frukt idag. Ska ha lite fredagsmys med frukt och någon film framför datorn ikväll tänkte vi.

Hoppas ni alla har det så gott där hemma! Ni ska veta att jag tänker på er och framförallt tänker jag på min fina vän Frida som idag blir 20 år!! Stort grattis Frida, önskar jag kunde vara där och dela någonting riktigt smarrigt och onyttigt med dig nu!! Haha ni hör ju, nu måste jag sluta.

Godnatt med er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: