matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Weekend in Colombo

Kategori: Allmänt

Hej hej,
 
I helgen skedde några snabba beslut vilket ledde till att jag i skrivandets stund befinner mig i huvudstaden Colombo, i Christer och Elisabeth Stenbergs superfina och mysiga hus, med ett glas coca-cola och popcorn framför mig. Följande en sport, tyvärr inte fotboll men däremot cricket. Så bra som en söndagkväll kan bli enkelt!
 
Men för att summera det hela lite så fick alltså jag och Jasmine igår fint besök i vårt lilla hus i Nuwara Eliya av Lars och Maria från PMU. De hade varit i Sri Lanka i en vecka och lett en utbildning om påverkansarbete för några av PMUs partners och som avslutning på sin vistelse gjorde de en snabbvisit upp till oss i Nuwara Eliya. Ja, egentligen tror jag besöket inte hade någonting att göra med mig och Jasmine, utan de var nog mer intresserade av att se projeketet där, men vi kan allafall låtsas att vi var en liten del i det hela. Hehe.
 
Eftersom de senare skulle åka ut till kusten för att sen fara hemåt så bestämde vi oss för att slå två flugor i en smäll och följa med dem till huvudstaden för att på så vis också få träffa Christer och Elisabeth innan de skulle fara iväg till Nepal. Och för er som inte vet så jobbar Christer också för PMU (den svenska organisationen som vi åker med) medan hans fru Elisabeth jobbar för Fridsro (organisationen här på Sri Lanka där vi gör våran praktik). Mycket intressanta människor för oss att träffa alltså. Sen så är väl huvudsyftet till att jag vill träffa dem den enkla anledningen att de också kommer från Edsbyn och att jag därför känner dem. Så nu är vi alltså här. Och vilken underbar dag vi har haft!    
 
Finbesöket kom till vårt lilla hem i Nuwara Eliya. PMU "kollegorna" Lars och Maria!
 
Dagen börjande med en skön sovmorgon och sedan svensk frukost ute på deras altan under palmernas skugga. Och hjälp vad gott det var med knäckebröd och hushållsost! Tror aldrig jag har uppskattat detta hårda bröd så mycket som nu.
 
Efter en timmes mysfrukost och prat åkte vi till detta superfina hotell för att äntligen få känna oss som riktiga turister. Chocken som sedan följde när vi såg poolen; massa lättklädda, vita männsikor (som vi typ inte hade sett på 1 månad) och det oändliga havet  som bredde ut sig, var obeskrivlig. Aldrig förut har jag blivit så upprymd över att få sätta mig i en solstol, få tillåtelse att inte tänka på att man visar för mycket hud och att få ta sig ett dopp i den underbart svalkande poolen. Att helt enkelt få vara svensk för en dag. 
 
Detta är  inte någonting återkommande i vår vardag här och det kanske var det som gjorde det till en sådan stor grej, att det var första gången sen vi kom hit som vi faktiskt har badat. Och då har vi faktiskt varit här nu i en hel månad! Bara det är sjukt i sig själv. En månad alltså, i Srille. Får ta och fira varje månad här med ett litet dopp tror jag. Nästa gång hoppas jag på att det blir i havet!
 
Eftermiddagen/kvällen avslutades med en god(!) cappucino på Odels, och det mina vänner är väldigt sällsynt här ska ni veta. Senare byttes Odels bort mot Christers hus, cappucionon mot coca-cola och köpcentrats alla intryck mot en tvskärm visandes den legendariska finalen i cricket som spelas mellan Sri Lanka och West India. Tyvärr vann precis West India. Får se hur många besvikna fans vi möter imorgon på bussen. För ja, imorgon bär det av igen upp mot Nuwara Eliya, vårt hem och den betydligt kallare lufte. Att första tecknen på solbränna har börjat visa sig är dock någonting jag kan trösta mig med imorgon kväll när filtarna ska fram igen. Att jag även nu behärskar cricketsens alla regler är även en ny lärdom jag lärt mig idag. Colombo visade sig från sin allra finaste sida helt enkelt!
 
Så tack Christer och Elisabeth att ni tog hand om oss i några timmar. Timmar som för oss var guld värda. Good night People!
 
Mysfrukost
 
 
För en dag kom vi till paradiset
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: