matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

Svensken i mig ropar efter fika!

Kategori: Allmänt

Ja, då tror jag bestämt att min första svacka sen jag kom till Sri Lanka har infunnit sig. Och det är inte beroende på hemlängtan,kulturkrock eller jobbiga upplevelser som många kanske tror. Utan nej, det beror helt enkelt på att min sötmage nu skriker efter fika. Ni vet, nybakad kladdkaka med en klick grädde; varm äppelpaj med vaniljsås; nyplockade blåbär som blir till en smarrig blåbärspaj eller varför inte min specialare, morotskakan. Som blir sådär saftigt fluffig och färsk som bara en hembakad kaka kan bli. Usch det är så snålvattnet bara rinner på mig när jag tänker på det..  
 
Detta är vad man börjar fantisera om när man dag ut och dag in blir serverad rice and curry alla tre mål mat om dagen. (Ris och curry alltså. Som inte alls är ris och vanlig gul curry som jag och många svenskar med mig först tror, utan curry kan vara massa olika rätter men som alla innehåller någon slags curryblandning). Jag säger inte alls att maten här inte är god, den är fantastisk! Men efter snart 5 veckor och de flesta av dina måltider består av typ en och samma maträtt, ja då börjar man efter ett tag längta efter lite svensk mat, oavsett hur god maten må vara. Så nu består de flesta av min och Jasmines samtal runt matbordet om just mat. Och om fika. Om nybakt bröd. Vad som är gott att ha på brödet. Olika ostar. Ja, och så fortsätter det...
 
Dock återstår det bara 2 veckor av vår tid här i Nuwara Eliya (galet, 2,5 vecka har redan gått sen vi kom hit!) och jag hoppas på att vår tid i Kandy kommer innehålla lite mer frihet i köket och därmed även chansen till att slänga ihop en och annan kladdkaka någongång ibland. Såg idag i mataffären att det finns bakpulver här, puh vår räddning. Förutom det så kommer det nog bli lite jobbigt att åka härifrån, vi börjar fästa oss vid barnen och personalen här. Dom är alla så gulliga. Inte minst börjar nog dom även fästa sig vid oss och det går inte en dag utan att vi får höra "we gonna be so sad when you leave".
 
Roligt att nämna är även att jag och Jasmine får mer och mer förtroende att ha lite engelskalektioner med barnen här, så imorgon har vi lovat att närvara vid tre olika klasser för att på bästa sätt dela med oss av våra oerhörda talanger. Idag hade vi även med min inköpta gitarr och lärde barnen några engelska låtar. Mycket uppskattat!
 
Nu ska jag nog gå och hugga in på kexen och osten som vi köpte idag för att stilla mitt sötbegär. Men om någon vänlig själ känner för det får man gärna baka något gott, packa ner det i ett paket och skicka till Sri Lanka. Vi bor i ett grönt hus bland teplockarna!  
 
Syläraren sätter mig och Jasmine i arbete. Dagens uppgift blev att sy ett kuddfodral.
 
"I am special" är ett läromedel som lärarna här använder för att undervisa om- och förbättra barnens självkänsla. Detta för att förebygga övergrepp i hemmen och lära barnen att förstå om de utsätts för någonting som är felaktigt
 
 e

Kommentarer


Kommentera inlägget här: