matildahaggblom

Livet i ett magiskt land - Om min vardag som praktikant i Sri Lanka

En regnig vilodag med soffhäng

Kategori: Allmänt

Idag är det söndag vilket innebär vilodag. Och nog skulle man kunna beskriva vår dag ganska bra med att vi har vilat, dvs bara tagit det lugnt. Eller ja, vi klev faktiskt upp klockan 7 för att gå på förmiddagsmöte som började klockan 8. Problemet var bara att Faith, föreståndaren här på CINDA och som vi skulle gå till kyrkan tillsammans med, hade fått förhinder och därför inte skulle iväg. Detta skulle ändå inte få hindra oss för hur svårt kunde det vara att hitta dit själv? Men ack så fel vi hade. Turistkartan som vi hade fått av Faiths son var katastrofal och orienteringsmänniskan i mig förbittrade sig över denna okunniga person till kartans upphovsman. Däremot såg vi en annan kyrka efter vägen som vi stannade till vid och deltog vid istället. Så det blev tillslut en fin förmiddagsgudstjänst för oss ändå.

Eftersom vår kock också skulle iväg till kyrkan hade vi bestämt att vi denna dag skulle fixa lunchen själva. Efter noga övervägande om vi skulle laga maten själva eller äta ute styrde vi våra cyklar mot Grand Hotell för att unna oss en lite finare söndagslunch för en gångs skull. Och vilken lunch det blev! Pasta med någon smarrig tomat- vitlök-baconsås och sedan efterrätt på det! Har i mina tidigare inlägg beskrivit min oerhörda längtan efter någonting annat än rice and curry och pasta är någonting som har stått högt upp på ”vilja äta”-listan. Så gissa om maten smakade gott. Även om jag nog har ätit godare pasta hemma i Sverige så var denna gudomlig i sitt sammanhang.

Vi passade även på att lyxa till det ytterligare med att beställa in en varsin efterrätt, äppelkaka med vaniljglass. Det var fruktansvärt gott! Som jag längtat efter något riktigt gott fika.  Såklart beställdes det även lite te, och summa summarum landade hela måltiden på 75 kronor. En hyfsat dyr lunch här i Sri Lanka men i svenska mått en riktig brakmiddag till överkomligt pris! Du kan knappast hitta någon restaurang i Sverige som serverar den mängden och kvalitén till det priset.

 
 Soffan som blev vår vän i 4 timmar

Detta är också det underliga och ganska läskiga med att komma till ett land som Sri Lanka. Som en medelklassvensk förvandlas du helt plötsligt till någon som tillhör eliten och du kan i princip köpa allt här, där är ändå så billigt jämfört med Sverige. Jag och Jasmine hade aldrig gått in på Grand Hotell i Stockholm för att ta oss en liten finare söndagsmiddag, men här kan man äta en lunch på ett 4-stjärnigt hotell till ungefär samma prisklass som en lunch på pizzerian hemma i Edsbyn. Det kan nog ganska lätt stiga folk åt huvudet, samtidigt som man förstår att folk passar på att unna sig när det inte kostar skjortan. Det gör ju vi ibland med. Men jag tror aldrig jag har uppskattat det så mycket som jag gör nu heller. Att någon gång ibland få unna sig det där lilla extra, den där lite godare maten eller sitta i den där lite finare soffan när man under vardagarna inte har tillgång till allt det där. Jag har lovat mig själv att jag ska uppskatta i princip allt i Sverige när jag kommer hem! Påminn mig om det bara sen när jag klagar på tråkig mat…

Jag har även märkt att man anpassar sig väldigt fort till sin omgivning. Vi har under dessa 5 veckor som vi varit här ansträngt oss ganska mycket för att passa in och bli bemötta på bästa sätt. Därför har vi sedvanligt klätt oss i plagg som inte blottar våra knän eller axlar allt för mycket. Detta är en kulturgrej som man helt enkelt får rätta sig efter, hur mycket man än gillar det eller inte. Och efter 5 veckor av ständig tanke på hur man klär sig blir man förskräckt så fort man ser en turist i mini-korta shorts och linne med tunna axelband. Hur tänker dem liksom!? Sen inser jag att jag säker hade klätt mig på precis samma sätt om jag hade kommit hit som ovetande turist. Eller som jag säkert kommer göra så fort min praktiktid här är över och jag kliver in i rollen som ”turist på semester”. Man anpassar sig väldigt fort helt enkelt.

Efter en mycket angenäm och njutbar måltid (Ja, jag njöt verkligen av varje tugga, av stunden och av allt) så tänkte vi bara slå oss ner en snabbis i de stora mjuka sofforna för att kolla vår mail och facebook innan vi begav oss tillbaka hemåt. Men strax började regnet falla och vi fick tålmodigt vänta tills regnet hade slutat innan vi kunde cykla tillbaka till vår lilla lya. Problemet var bara det att det aldrig slutade regna. Så vi blev sittande där på Grand Hotell i över 5 timmar. Haha. Fördelen med att vara fast på ett 4-stjärnigt hotell är dock att de förser dig med många goda sötsaker, helt gratis, och innan vi kom därifrån hade vi fått i oss både vaniljte, varm choklad, någon sötsak gjord på kokos, småkakor och chokladpraliner. Så om jag har haft ett sug på sötsaker innan kan jag tala om att detta begär har stillats efter idag.

Tillslut insåg vi dock att regnet aldrig skulle upphöra och om vi ville vara hemma innan mörkrets intrång fick vi snällt trampa på i det forsande regnet. Vilket resulterade i två oerhört blöta men glada och mätta tjejer.

Summa summarum har dagen innehållet mycket mat, sötsaker och ca 4 timmars soffhäng. En lugn och fin söndag helt enkelt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: